Přestaň mířit, začni střílet

Adam Ondráček
3 min readDec 15, 2016

Někdy je šíp jako dobrý nápad. Jenom nevíte, zda trefíte.

Kdysi jsem chodil do střeleckého oddílu. Ano, fakt něco takového existuje. Tenhle, příznačně, fungoval na Střeleckém ostrově v Praze. Lukostřelba pro mě byla a stále jeunikátním spojením mysli a těla.

Můj luk se šípy už několik let leží doma pod postelí. Často je mě to líto a říkám si, že bych měl více střílet.

Víte, když střílíte z luku, je to hodně o vyhodnocování potenciálu. Luk vydržíte mít napnutý jenom po jistou dobu. Ve skutečnosti, od jistého momentu se vám kvůli únavě přední ruky začíná více klepat špička šípu. Na druhou stranu, čím déle se soutředíte na cíl, míříte přeš špičku šípu, odhaduje sílu a směr větru, zjišťuje zda máte správně postavené prsty a svaly na rukou, tím lépe trefíte.

Velká část umění výborného lukostřelce je najít rovnováhu mezi střílením bez rozvahu a přílišnou váhavostí.

Za posledních několik let, kdy jsem působil v reklamních agenturách i jako freelancer jsem napsal stovky textů a claimů, vymyslel desítky kreativních konceptů. Z velké části z nich jsem neměl radost a málokterou přijali moji kolegové nebo klienti bez výhrad. Buď jsem se je snažil odevzdávat na 100 % skvělé a neměl na to čas, anebo je odevzdával včas ale střílel jsem je od boku.

Za posledních několik let jsem měl minimálně pět byznysových nápadů, o kterých jsem byl přesvědčen, že jsou skvělé. Ale bál jsem se, že nemířím správně. Neměl jsem důvěru ve spolupráci mých rukou a hlavy. Mnohokrát jsem za poslední roky nechal mým okolím přesvědčit, abych na ty dobré nápady zapomněl. Ve všech pěti případech s nimi do půl roku někdo v Česku přišel, realizoval je a má nyní úspěch.

In archery we have something like the way of the superior man. When the archer misses the center of the target, he turns round and seeks for the cause of his failure in himself.

Confucius

Za posledních několik let jsem se často bál nabízet klientům řešení, která nebyla geniální. Bál jsem se střílet, protože nebylo naprosto přesně zamířeno. Jenomže ono se pak může stát, že vystřelíte pozdě, kdy už se vám příliš rozklepaly ruce.

Letošní rok mě naučil to, že dobrý střelec především našel harmonii v tom, kdy střílet a jak dlouho mířit. Není to rezignace na kvalitu, ale maximální využití potenciálu.

A koneckonců je to o víře, že nakonec vždy trefíte. A když postavíte zeď, nepřemýšlejte nad dvěmi křivými cihlami, ale nad 998 cihlami, které jsou skvělé.

Přeji vám hodně dobrých zásahů v roce 2017.

--

--